מטרתם העיקרית של פסי האטה הנה להפחית את מהירות הנסיעה בקטע דרך נתון וע"י כך להגביר את הבטיחות ולמנוע תאונות. מהו המרחק הרצוי בין הפסים כדי שהמטרה תושג?
בחירת סוג פס ההאטה המתאים:
קיימים סוגים רבים של פסי האטה הנבדלים זה מזה בחומר, מידות ומאפיינים נוספים. כל פס מיועד לתת מענה לצרכים קצת שונים. ראשית יש לבחור בסוג הפס הנכון לאיזור בו רוצים להתקין. היות שזהו לא נושא המאמר, לא נרחיב כאן בנושא זה ורק נציין כי יש להתאים את הפס הנכון לצרכים באיזור ההתקנה. בעתיד נקדיש פרק לשאלה כיצד לבחור פסי האטה המתאימים לצרכיך.
מספר כללי אצבע בהצבת פסי האטה:
- אין להציב פס האטה בסיבוב או לפני סיבוב.
- ככל שהפסים קרובים יותר זה לזה, האפקטיביות שלהם גדלה.
- פסי האטה מתאימים להתקנה בדרכים שמהירות הנסיעה בהן הנה 50 קמ"ש או פחות.
- חשוב להתאים את דגם הפס לשימוש המיועד.
- לא מומלץ להתקין פסי האטה בדרך עם שיפוע אנכי של מעל 8%
- מומלץ להציב תמרור "זהירות פסי האטה בדרך לפניך" (תמרור מספר 144 מלוח התמרורים החדש) כדי להודיע לנהגים ולהתריע על קיומו של פס ההאטה.
- מומלץ לעשות שימוש בפסים הכוללים עיני חתול. לחילופין ניתן להשתמש בעיני חתול שיותקנו לפני פס ההאטה.
- חשוב לתת מקום לניקוז מים בצידי הפס ולא למשוך אותו עד למגע במדרכה שבצד הכביש. בפסים ארוכים במיוחד מומלץ ליצור מעבר מים יעודי כל 6-8 מטר.
- יש להתקין את פס ההאטה לרוחב שני הנתיבים כדי למנוע מעקף.
- בחניונים מומלץ לשלב את את פסי ההאטה עם אביזרים נוספים להגברת הבטיחות כגון מראות פנורמיות המגדילות את שדה הראייה ומסיעות לנהג להמנע מתאונות.
אם כן, מה המרחק הרצוי בין פסי ההאטה?
הצבת הפסים במרווחים נכונים תביא למהירות נסיעה אחידה, פחות או יותר בקטע הכביש בעוד הצבת הפסים במרווחים גדולים מידי תביא למהירות נסיעה משתנה: האצה לאחר מעבר הפס והאטה לפני הפס הבא אחריון בתור.
ע"פ המלצות משרד התחבורה, "מרווח ההתקנה של פסי האטה רגילים – מעגליים וטרפזיים, יהיה בטווח בין 20 עד 150 מטר."
מרחק בין פסי האטה בחניון
מנסיונינו, בכדי לשמור על מהירות נסיעה נמוכה ולמנוע מכלי רכב להאיץ למהירויות גבוהות מהרצוי בחניון, מרווח של כ15 עד 20 מטר בין פס לפס הוא המרווח האידיאלי והאפקטיבי ביותר. בחניונים בהם, מטעמי חיסכון או רצון שלא להרגיז את הדיירים, הותקנו פסי האטה במרווחים גדולים, כלי הרכב מאיצים אחרי מעבר הפס ומאיטים לפני הפס הבא. דבר היוצר רעש בחניון ופליטה מוגברת של גזים מכלי הרכב.
מרווח בין פסי האטה לפני שער כניסה ויציאה לישוב / מפעל / אזור תעשיה
במקומות רבים כגון אזורי תעשיה, כניסות לישובים, אזורי תפעול וכו', מוצבים פסי האטה לפני שער הכניסה במטרה להפחית את מהירות הנסיעה של כלי הרכב ולאפשר בקרת כניסה טובה יותר, בין אם ע"י השומר בשער ובין אם ע"י מצלמות בקרת כניסה (LPR) המצלמות את מספר הרישוי של הרכב ומכניסות אות למאגר הנתונים לצורך בקרה.
הצורך כאן הוא להפחית את המהירות באופן דרסטי. כמובן שאין אפשרות להשתמש בפסי האטה אגרסיביים (גבוהים ובעלי שיפוע גישה תלול לשפת הפס) שכן אלו עלולים להוות סיכון בטיחותי מחד ומאידך אינם מתאימים למעבר של משאיות. הפיתרון במקרה כזה הוא הצבה של פסי האטה במרווחים של כ-מטר אחד זה מזה. 2-3 זוגות פסים כאלה המוצבים במרווח של כ 10 מטר זה מזה יתנו אפקט טילטול משמעותי של כל רכב ויגרמו לנהג להאט למהירות נסיעה מתאימה.
סידור פסי האטה בכניסה ויציאה מחניון בתשלום
במרבית היציאות מחניונים מותקנות מערכות בקרת כניסה ויציאה. לעיתים מדובר במצלמת LPR, לעיתים מדובר בעמדת תשלום או העברת כרטיס ולעיתים פשט יש להתקדם עד לחלון ביתן השומר. חשוב מאוד שהתקדמות הרכב בנקודה זו תתבצע לאט ובאופן מתון כדי שהרכב יעצור במיקום מדוייק. לשם כך ניתן להשתמש בצמדי פסי האטה כמו לפני שער יצאה מישוב / מפעל או אזור תעשיה, כפי שהסברנו קודם.
בנוסף, ניתן להשתמש בפס האטה נוסף שיותקן אחרי מקום המצאות הגלגל בעת שהרכב עומד בנקודה הרצויה. פס זה מיועד לסמן לנהג שהוא התקדם יותר מידי ומאפשר לרכב לעצור במיקום מדוייק כאשר הגלגל הקדמי נמצא בדיוק בין 2 הפסים.
אין לראות באמור בעמוד זה משום ייעוץ ו/או המלצה ו/או הצעה ואין להסתמך עליו. א.ו.ש אביזרי בטיחות וכל מי מטעמה לא תישא באחריות לכל נזק שייגרם בקשר עם האמור בעמוד זה.