מעצור חניה הוא אביזר המותקן בחניונים ציבוריים ופרטיים. תפקידו של מעצור חניה הוא לבלום את הרכב בחניה במיקום הנכון ביותר מבחינת מיקום הרכב בחניה: לא עמוק מידי בתוך החניה, באופן שיגרום להתנגשות בין הרכב לקיר החניון או רכב שחונה ממול ולא בחוץ מידי ורחוק מקצה החניה, באופן שאחורי הרכב יבלטו לנתיב הנסיעה.
האמור כאן נכון לכל סוגי המעצורים: מעצור גלגל, מגומי, פלסטיק או ברזל.
בסכמה: מיקום המעצור (מצויין בירוק, בין נקודות B ו-D) ביחס לקצה חניה
כאמור, נהוג להתקין את המעצור בחניות של בתי מגורים משותפים, בתים פרטיים וכן בחניונים ציבוריים של מרכזי קניות, משרדי ממשלה, מפעלים ועוד. למוצר יתרונות רבים בהיבטים של הסדרת החניה, ניצול אופטימאלי של שטח החניון ושמירת האסתטיקה בחניון. קיימים מספר דגמים של מעצור חניה. למידע נוסף אודות מעצור חניה, דגמים של מעצורים ויתרונות וחסרונות של כל אחד מהדגמים, ניתן לבקר בדף המוצר>>
התקנה של מעצור חניה היא הליך פשוט בעיקרו של סימון וקידוח מספר חורים ברצפת החניון ועיגון המוצר לרצפה באמצעות אביזרי חיבור הניתנים לרכישה עם המוצר. יחד עם זאת עולה השאלה מהו המקום המדוייק בו נכון למקם את המוצר.
חשוב להבין בנקודה זו כי התקנה של המוצר במיקום לא מתאים תגרום לאובדן של כל התועלות שהמוצר אמור לספק ועל כן ישנה חשיבות רבה למיקומו באופן מדוייק ובפרט, מספיק רחוק מהקיר ומקצה החניה.
כיצד ממקמים מעצור חניה?
נחלק לשני מקרים:
מצב א' - התקנה בחניון פרטי עם חניות המשוייכות לדיירים
במקרה כזה, מומלץ שכל דייר יביא את רכבו לחניה וימקם את מעצור החניה באופן שישאיר כ 25 ס"מ בין קצה הרכב לקיר (A עד H בסכמה). בצורה זו כל המעצורים ימוקמו באופן שמותאם לבעלי החניות. מומלץ להשאיר מספר סנטימטרים של מרווח בין הרכב ובין הקיר למקרה שבעל החניה יחליף את הרכב לגדול יותר ואז עדיין יוכל להשתמש במעצור החניה מבלי שיצטרך להזיז אותו.
בבתים משותפים, בד"כ נציג ועד הבית מלווה את ההתקנה ואחראי עליה מול הדיירים. מומלץ כי כל דייר יבצע מדידה ויציין לנציג הוועד מראש את המרחק מהקיר הרצוי לו. מומלץ גם להבהיר לבעלי החניות כי במידה שלא יציינו את המרחק הרצוי להם, תבוצע התקנה במרחק סטנדרטי מהקיר.
היות שפרוצדורה זו של מדידה אורכת זמן רב, עלות ההתקנה גבוהה יותר. חיסרון נוסף הוא שמעצורי החניה אינם ממוקמים בפס אחד רציף, דבר הפוגע באסתטיקה של החניון. לפיכך, רבים מעדיפים (ובצדק) לדבוק בשיטה של מרחק אחיד עבור כל החניות.
במידה שבוחרים בהתקנה במרחק כללי ואחיד לכל החניות, כדאי לדעת כי המרחק הסטנדרטי להתקנת מעצור חניה הוא 75 ס"מ ברוטו מקיר החניון. במונח "ברוטו" בהקשר זה אנו מתכוונים למרחק הכללי מהקיר אל החלק של מעצור החניה בו נוגע גלגל הרכב. אם רוחב מעצור החניה הוא 15 ס"מ, אזי המרחק נטו המומלץ מהקיר הנו 60 ס"מ והמרחק ברוטו הנו 75 ס"מ.
החלטה חשובה אותה יש לקחת בעת קביעת מרחק המעצור מקיר החניון היא האם אנו מעוניינים שהמעצור ישמש את הדיירים גם כאשר הם חונים ברוורס? למכוניות רבות כיום שלוחה אחורית משמעותית בחלקו האחורי של הרכב. מכוניות נפוצות כגון סקודה אוקטביה ודגמים רבים נוספים מציעים תא מטען עצום הבא לידי ביטוי שלוחה אחורית גדולה מאחורי הגלגל האחורי של הרכב והמרחק ממקום עצירת הגלגל ועד לקיר החניון עולה משמעותית על 75 ס"מ. התקנה במרחק 75 ס"מ מהקיר לא תועיל לרכב החונה ברוורס והוא יתקל בקיר החניון במקום להיעצר ע"י המעצור. מאידך. אם נרחיק את המעצור מהקיר ע"מ לאפשר בלימה בעת חניה ברוורס, רכבים שיחנו קדימה (לא ברוורס) עלולים לבלוט. המלצתינו לבתים משותפים בהקשר זה היא לדבוק בסטנדרט של 75 ס"מ מהקיר אלא אם הוסכם פה אחד על ידי כל הדיירים על חניה ברוורס לכלל הרכבים בחניון.
בקובץ ההנחיות לתכנון חניה באתר משרד התחבורה, נעשה שימוש ברכב גינרי לצורך תכנון תאי החניה. מידות הרכב במטרים הן: אורך – 4.75, רוחב כללי - 1.8, אורך שלוחה קדמית (ממרכז גלגל קדמי ועד לקצה הפגוש הקדמי): 90 ס"מ, אורך שלוחה אחורית – 1.05, מרווח סרנים – 2.8 , גובה כולל 2 , מרווח ממפלס הדרך 0.12 . חשוב להדגיש, בהתיחס למידות משרד התחבורה, כי אורך שלוחה קדמית נמדד כאמור ממרכז הגלגל ועד לקצה חרטום הרכב (נקודות E עד H בתרשים) ואילו מעצור חניה ממוקם לפני מרכז הגלגל (נקודה D קדמית לנקודה E).
בכל מקרה ועל אף ההמלצות הכלליות למיקום המעצור שנמצאות בעמוד זה, חובה שנציג הוועד שמלווה את ההתקנה יהיה הסמכות הסופית שתקבע את מיקומם שם המעצורים.
מצב ב' – התקנה בחניון ציבורי עם חניות לא משוייכות
במקרה שכזה אין אפשרות לדעת איזה רכב יחנה בחניה – גדול או קטן, האם החניה תהיה בנסיעה קדימה או אחורה (חניה ברוורס). אותו הדבר אמור גם לגבי פרוייקטי מגורים שטרם אוכלסו ולא יודעים מי יתגורר באיזו דירה. במקרה זה מומלץ להתקין את מעצור החניה על פי הנחיות משרד התחבורה. זאת מתוך הבנה כי אין אפשרות לתת מענה לכל מצב וכי תכנון החניון מכתיב, ברוב המקרים, מידות חניה מדוייקות אשר מהן נגזר, ברוב המקרים, מיקום מדוייק של מעצור החניה. שינוי מיקום המעצור יביא לפגיעה בפרמטרים אחרים של החניה והפיכתה לפחות שימושית.
ניתן להציב שילוט אזהרה המזכיר לנהגים החונים בנסיעה אחורה להזהר מלפגוע בקיר החניון או ברכב אחר.
בסכמה: מיקום המעצור ביחס למדרכה. המדרכה מסומנת ב S, המעצור מסומן B-D. בתצורת התקנה שכזו נדרש מרחק קטן יותר מהמעצור אל סף המדרכה מאשר בהתקנה מול קיר.
חניה מול מדרכה – ניתן ומקובל לצמצם את המרחק של המעצור מאבן השפה כך שחלקו הקמי של הרכב ימצא מעל למדרכה בעת שהרכב חונה. כאן הנושא נתון לשיקול דעתו של אחראי האתר והקירבה של המעצור לאבן השפה היא פונקציה של רוחב המעבר על המדרכה אותו מעוניינים להשאיר להולכי רגל וגובה שפת המדרכה. במידה ששפת המדרכה גבוהה ויש חשש לפגיעה בתחתית כלי הרכב, יש להתיחס אליה כמו לקיר ולמקם את מעצור החניה כך שלא יאפשר לחלק מהרכב להמצא מעליה בעת החניה.
הערה: מאמר זה משקף את דעתו האישית של הכותב. אין לראות באמור משום המלצה ואין להסתמך על האמור במאמר זה.
נערך לאחרונה: 30 לאוגוסט 2019