השכן פוגע לך עם הדלת ברכב בחניון? הפרדה בין חניות פרטיות בחניון תמנע ריבי שכנים מיותרים. כיצד להפריד בין החניון בצורה יעילה.
כיום לכל בית משותף יש חניון. לעיתים החניון הוא עילי ולא מקורה ולעיתים, בפרט באיזורים עירוניים צפופים, מחוייב הקבלן במתן פיתרון חניה תת קרקעי לכל הדירות בבניין. בדרך כלל לכיל דירה מוצמדת בטאבו חניה אחת או שתי חניות. החניות רשומות בטאבו ומקומן בחניון מסומן בתוכניות האדריכליות של המבנה. יחד עם זאת, החניות לא מופרדות פיסית. הפרדה בין חניות באמצעות קיר היא מורכבת, יקרה ולעיתים דורשת את הסכמת הדיירים ואף קבלת היתר בניה. לא.ו.ש אביזרי בטיחות ניסיון רב בעבודה מול ועדי בתים משותפים ומתן פיתרונות לבעיות העולות עקב אי הפרדת חניות פרטיות בחניון. ריכזנו עבורכם מספר בעיות נפוצות בחניונים של בתים משותפים ואת הפיתרונות האפשריים לבעיות אלה.
רוחבן של מרבית המכוניות המפשחתיות המודרניות הנו כ 1.8 מטר והמראות מוספיות עוד כ 15 ס"מ לכל צד. רוחב חניה סטנדרטית עומד על כ- 2.4 מטר ובחניונים של בתים משותפים, חלק מהחניות הפרטיות אף צרות יותר. לא קיימת הפרדה בין החניות הפרטיות בחניון ואם כבר יש הפרדה בין החניות, היא רק באמצעות סימון צבע על גבי הרצפה. דבר זה לא משאיר הרבה מרווח לטעויות וסטיות של הרכב החונה. כפועל יוצא, כל חריגה, בין אם מחוסר תשומת לב ובין אם מכל סיבה אחרת, עלולה לגרום אי נוחות חמורה לבעלי הרכב בחניה הגובלת ולהצית ריב שכנים מיותר.
מחלוקות לגבי חניה בחניון המשותף הן אחת הסיבות הנפוצות לריבי שכנים המעכירים את האוירה בבניין. לעיתים קרובות דייר אחד נוטל את היוזמה ופותר את הבעיה לעצמו בלבד. וועדי בתים רבים מצליחים לראות מראש את הבעיה ולהציע לה פיתרון כולל, אחיד וכלכלי עבור כל הדיירים בבניין. חשוב להבהיר בהקשר זה כי כאשר מבוצעת רכישה מרוכזת של מוצרים ע"י ועד בית, עלויות המשלוח וההתקנה יורדות.
בעיה מספר 1: השכן חונה בחניה שלו, הסמוכה לחניה שלי ופוגע ברכב שלי כאשר הוא פותח את דלת הרכב.
דלת רכב במצב פתוח יכולה להגיע למרחק של כמטר ולכן, לא משנה איפה השכן שלך יחנה בגבלות החניה שלו, פתיחת הדלת שלו תמיד תוביל לפגיעה ברכב שלך. פגיעות חוזרות ונשנות אלה גורמות לקילוף הצבע מהרכב שלך, עיקומים בפח ומראה אסתטי לא טוב של הרכב. ייתכן שפתיחה עדינה של הדלת על ידי השכן ותשומת לב מצידו היתה פותרת את הבעיה אבל כאשר יש ילדים מעורבים, קשה מאוד לשלוט על עוצמת פתיחת הדלת ועוצמת המכה לרכב שלך.
ניתן לפתור את הבעיה הזו בצורה פשוטה ע"י התקנה של כ 5 עד 8 עמודים על הגבול שבין החניות. ניתן לבצע את ההפרדה ע"י התקנה של עמודים מפלסטיק קשיח בגובה 50 או 80 ס"מ כפי שנראה בתמונה הקטנה מימין. העמודים, עשויים מפלסטיק קשיח ועמיד מאוד, בעלי מחזיר אור לנראות טובה והם אסתטיים מאוד ומגיעים בצבעים כחול או שחור. עמודים מפלסטיק קשיח עמידים בפגעי מזג האויר, כולל קרינת UV. בנוסף ניתן להשחיל שרשרת פלסטיק בחור ייעודי בחלקו העליון של העמוד וליצור הפרדה מלאה בין החניות.
אפשרות נוספת לפתרון הבעיה הוא באמצעות שימוש בעמודי סימון גמישים שנקראים גם נחום תקום. כפי שניתן לראות כאן. עמודים אלה, כפי ששמם מציין, הם גמישים וניתן לכופף אותם או לדרוס אותם עם רכב. לאחר שמפסיקים להפעיל לחץ, העמוד חוזר לצורתו המקורית. הייתרון של עמוד זה: גם פתיחת דלת אלימה לא תגרום לסימן על הדלת. החיסרון: ניתן לדרוס עמודים אלה. אם השכן שלך אגרסיבי, הוא יחנה על העמודים הללו מבלי להתחשב בהם יותר מידי.
בעיה 2: השכן פולש לחניה שלי עם שני גלגלים
מצב כזה יכול להגרם או כי מישהו חנה בצורה דומה בחניה מצידו השני של השכן שלך ואילץ אותו לעשות לך אותו הדבר או בגלל שהשכן נכנס לחניה שלו באלכסון או בגלל שהוא לא רואה את גבולות החניה בצורה ברורה. בכל מקרה, הפיתרון כאן הוא תיחום החניה משני צדדיה באמצעות עמודים גמישים או עמודי פלסטיק קשיחים כמו שמתואר בפסקה הקודמת. הדבר תורם לא רק לחניה אסתטית ומסודרת אלא גם לבטיחות בחניון.
בעיה 3: רכב שחונה ממול פולש לחניה שלי
כאשר ישנו טור כפול של חניות, באמצע החניון בו כלי רכב חונים זה מול זה (ראה תמונה), תמיד יהיו כלי רכב שייכנסו יותר מידי לתוך החניה ויפלשו לחניה של מי שחונה מולם. הפיתרון הנכון במקרה זו הוא שימוש במעצור חניה. ניתן לראות כאן את הדגמים השונים המשווקים על ידינו . התקנת המעצור בחניה תמנע מהרכב לפלוש לחניה הנגדית לו אך יתרונות המוצר לא מסתכמים בזאת. מעצור חניה מאפשר לדיירי הבניין לחנות לעומק החניה הרצוי, גם מבלי לפלוש לחניה הנגדית אך גם מבלי לבלוט החוצה אל הנתיב. זה תורם לבטיחות בחניון, מצמצם שטחים מתים וכן מגביר את האסתטיקה בחניה. בגלל שהאינטרס של כל בעל רכב הוא שהמוצר יהיה מותקן בחניה של שכנו, מומלץ כי התקנת שומרי חניה תבוצע ע"י ועד הבית ולא כיוזמה פרטית.
הפיתרון: מעצור חניה
בעיה 4: רכב חונה צמוד לרכב נכה
רכבי נכה זקוקים למרווח גדול יותר מהמקובל מצידי הרכב בכדי להוריד ולהעלות את כיסא הגלגלים לגג הרכב או כדי לאפשר לנהג להכנס עם הכיסא אל תוך הרכב. לעיתים קרובות כלי רכב חונים בסמיכות לרכב הנכה ולא מאפשרים לו לבצע את הפעולות הדרושות בכדי להכנס אל הרכב או לצאת ממנו. גם סימון ותיחום של שטח באמצעות צבע ושילוט "אין חניה" לא עוזרים תמיד היות שהנהגים האחריםן אינם מבינים את מגבלותיו של הנהג הנכה וחושבים שהותרת מרווח של 50 ס"מ בין כלי הרכב הוא מספיק.
כאן יש לתחום את שני צידי החניה ולייצר לאותו רכב "חצר" קטנה בה יוכל לחנות ולבצע את כל הפעולות הדרושות לו. את התיחום מומלץ לבצע באמצעות עמודי פלסטיק קשיחים ולחבר ביניהם באמצעות שרשרת ייעודית.
בנוסף מומלץ להתקין שלט מספר 437 מלוח התמרורים "חניה בלעדית לרכב של נכה", כדי שנהגים שמגיעים יבינו את הבעיה ולא יתרגזו.
פתרונות נוספים
שני פתרונות נוספים הרלוונטיים בהקשר זה הם עמודי חסימה מברזל ופטריות בטון. עמודי חסימה מברזל הם פיתרון טוב למעט שני חסרונות שיש לשים לב אליהן:
עמוד מחסום מברזל מספק חסימה אגרסיבית ולא סלחנית. כל פגיעה של רכב בעמוד כזה תסתיים בנזק לרכב ועלויות תיקון גבוהות.
בהתנגשות בין רכב לעמוד ברזל, לאחר שייגרם נזק לרכב, גם העמוד ייעקר ויגרום נזק למשטח עליו הוא מותקן. עלויות התיקון תהיינה גבוהות. עמודי פלסטיק ועמודי גמישים לא יגרמו נזק שכזה לרצפת החניון.
נקודת תורפה בטיחותית - הולך רגל או רוכב אופניים שיתנגשו בעמוד ברזל עלולים לסבול מנזקי גוף. בהיבט זה מדובר במוצר פחות בטיחותי מהעמוד הגמיש.
אז מה עם פטריות בטון למניעת חניה? גם כאן עולות מספר בעיות:
פיטרית בטון היא נמוכה ובעלת נראות גרועה. קיימת סכנה שעלי רכב יעלו עליה בלי לשים לב וייגרמו להם נזקים יקרים.
רוחבה של פטריית בטון הוא כ 70 ס"מ, בהשוואה ל כ 20 ס"מ של עמודי פלסטיק ועמודים גמישים אותם הזכרנו קודם. החניות בחניון צרות וצפופות בלווא הכי ואין בהן מקום לפטריות רחבות.
עלויות הובלה ופיזור גבוהות – משקל פטריה כ 200 ק"ג. ההובלה חייבת להתבצע בעזרת משאית עם מנוף והפיזור בחניון יתבצע בעזרת טרקטור. כפועל יוצא מחירה הסופי של פטריה אצלכם בחניון יהיה גבוה משמעותית ממחיר הפתרונות המוצעים במאמר זה.
כשצריך לבחור בין עמוד פלסטיק קשיח לעמוד גמיש
שתי האפשרויות שבכותרת (עמודי פלסטיק קשיח או עמודים גמישים) יספקו פיתרון מצויין לבעיות של הפרדת חניות פרטיות, תיחום חניות, תיחום חניות נכה ובעיות נוספות בחניון. יחד עם זאת קיימים הבלדים בין המוצרים וחשוב להכיר אותם:
עמוד פלסטיק קשיח | |
ניראות | צבע כחול או שחור, מחזיר אור אחד |
עמידות בפגיעת רכב | יגלה קשיחות מסויימת ולאחר מכן ייעקר ממקומו מבלי לגרום נזק לרצפה. עלול להגרם נזק מסויים לרכב. |
נזק לרכב בהתנגשות | עלול להגרם נזק לרכב |
הרתעה ואפקטיביות | מרתיע. נהגים לא ינסו לחנות עליו. |
אפקטיביות כהגנה בפני פתיחת דלת | אפקטיבי |
בטיחות | + מונע מעבר כלי רכב ומגביר בטיחות. - הולך רגל שמתנגש בעמוד יקבל מכה. |
אביזרים נלווים | אפשרות להשחלת שרשרת בחור ייעודי. |
עמוד גמיש | |
ניראות | צבע כתום בולט + 3 מחזירי אור. מנצח בתחום זה. |
עמידות בפגיעת רכב | עמידות גבוהה. יתקפל ולאחר מכן ישוב לצורתו המקורית. לא ייעקר ממקומו. |
נזק לרכב בהתנגשות | לא ייגרם נזק לרכב |
הרתעה ואפקטיביות | לא מרתיע. נהגים עלולים לחנות עליו ואף להתעלם מקיומו. |
אפקטיביות כהגנה בפני פתיחת דלת | אפקטיבי |
בטיחות | +הולך רגל שמתנגש בעמוד לא יקבל מכה. -אינו מונע מעבר רכב. |
אביזרים נלווים | אפשרות להתקנת שילוט, שרשרת או נצנץ. |
לסיכום, בין אם אתם ועד בית ובין אם אתם דיירים המחפשים פיתרון לבעיה נקודתית, תמיד כדאי להקדים תרופה למכה או לחילופין, לטפל בבעיה לפני שהיא מחמירה והופכת לריב שכנים מתמשך ומיותר. הפרדת חניות פרטיות באמצעות עמודים היא פיתרון זול, פשוט ומהיר.
למידע נוסף ולהזמנות ניתן ליצור קשר עם נציגי המכירות של א.ו.ש אביזרי בטיחות בטלפון 077-4452574
הערה: א.ו.ש אביזרי בטיחות ו/או כל מי מטעמם אינם מוסמכים לספק מידע מקצועי עבור שימוש והתקנת המוצרים. כל האמור בעל פה וכל הכתוב באתר או בתכתובות א.ו.ש אביזרי בטיחות, הנו בגדר המלצה בלבד. בביצוע שינויים ותוספות בניה יש להצטייד בכל האישורים המתאימים.