מפריד נתיבים עמיד ואיכותי להגברת הבטיחות והסדרת התנועה בחניונים, מפעלים וכל מקום בו מעוניינים למנוע חריגה מנתיב הנסיעה
מפריד נתיבים הנו אביזר בטיחות המשמש להפרדה בין נתיבי תנועה. מפריד נתיבים מונע מכלי רכב לעבור בין הנתיבים השונים בדרך. מקובל להשתמש במפריד נתיבים במעבר בין קומות החניון, בעמדות הביקורת לפני היציאה מהחניון, בגישה לרמפות העמסה ופריקה במפעלים, במסלולי גישה לחלונות שירות (כגון מזון מהיר), תורים לשטיפת רכב, מסלולי טסט לרכב ועוד. ב-א.ו.ש אביזרי בטיחות תוכל לקבל מפריד נתיבים עמיד ואיכותי במספר קונפיגורציות בהתאם לצרכי הבטיחות בשטח: מפריד נתיבים ייעודי מגומי בצבעים צהוב או אדום-חום, מפריד נתיבים העשוי ממעצורי חניה מגומי באורך 1.83 מטר ומפריד נתיבים המורכב מחוליות של אחד המוצרים שהוזכרו בשילוב עם עמודים גמישים.
בטבלה שלפניכם פרטים אודות כל אחד מסוגי מספר סוגים של מפרידי נתיבים ונתונים טכניים שלהם:
![]() |
מק"ט: EQM1207 |
תיאור: מפריד נתיבים ממעצורי חניה מגומי קשיח בתהליך יציקה |
חומר: גומי קשיח בתהליך יציקה |
מידות חוליה: אורך: 183 ס"מ, גובה: 10 ס"מ, רוחב: 15 ס"מ |
נראות: צבע: שחור מחזירי אור: 8, בצבע צהוב |
מספר חורים ליחידה: 6 |
![]() |
מק"ט: EQC1511 |
תיאור: מפריד נתיבים ייעודי מגומי ממוחזר |
חומר: גומי ממוחזר בתהליך יציקה |
מידות: אורך: 100 ס"מ, גובה: 5 ס"מ, רוחב: 15 ס"מ |
נראות: צבע: אדום, צהוב מחזירי אור: 6 בטכנולוגיית Glass Bids + שתי עיני חתול |
מספר חורים ליחידה: 3 |
![]() |
מק"ט: EQM2200 |
תיאור: מפריד נתיבים מפלסטיק עם עמוד גמיש |
חומר: PPC + TPU |
בסיס: אורך: 100 ס"מ, גובה: 10 ס"מ, רוחב: 20 ס"מ עמוד: גובה 75 ס"מ |
נראות: צבע צהוב + כתום, מחזירי אור: 2 על הבסיס + 3 פסים מחזירי אור על העמוד |
מספר חורים ליחידה: 4 |
מדוע צריך מפרידי נתיבים
הצורך במפרידי נתיבים בדרך כלל בטיחותי ולעיתים גם אסתטי. בהרבה מקומות, סימון נתיבי הנסיעה נעשה באמצעות סימון צבע על הדרך. לנהג קל מאוד לעבור על סימון הצבע מבלי לשים לב. לא פעם נהגים עוברים את סימון הצבע ומוצאים עצמם נוסעים על נתיב נגדי מבלי להרגיש שחרגו מנתיב הנסיעה. בפרט אמורים הדברים בחניונים, מפעלים ושטחי תפעול, שם המקום מצומצם והנתיבים צרים בהתאם.
מפריד הנתיבים נותן פיתרון לבעיה זו. המפריד מהווה תחליף לסימון הצבע אולם בנוסף להיותו סימן ויזואלי בולט, הוא גם מהווה גבול פיזי לנתיב. אם הרכב חורג מנתיב הנסיעה, הוא ירגיש שהוא נתקל במפריד התנועה, התוחם את הנתיב. המפריד יחזיר את הרכב לנתיב הנסיעה הנכון.
בחניון נעשה שימוש במפרידי נתיבים בשלושה מקומות עיקריים
- בסרפנטינות (לעיתים נקרא גם רמפות) המעבר בין הקומות השונות בחניון - בד"כ נעשה שימוש דו סיטרי באותה הרמפה, קרי, הן לעליה והן לירידה של כלי רכב. היות שמטעמי צמצום עלויות הבניה, רמפה זו צרה והנתיבים העוברים בה צרים אף הם, כלי רכב נוטים לחרוג לנתיב הנגדי לעיתים קרובות. על מנת למנוע התנגשות בין רכב עולה ורכב יורד יש ליצור מפרדת אפקטיבית בין הנתיבים. בנוסף להתקנת מפרידים מומלץ גם לעשות שימוש במראות פנורמיות להגדלת שדה הראייה, ראה את פירוט הדגמים כאן>>
- שבילים להולכי רגל בחניון – יצירת שבילים להולכי רגל בתוך החניון והפרדתם מנתיב הנסיעה בצורה אפקטיבית מגבירה את בטיחותם של הולכי הרגל ומצמצמת את הפגיעה בהם.
- שבילי גישה לעמדות בקרה ותשלום ביציאה מהחניון – הפרדת נתיבים בצורה זו מסדירה את הגישה אל עמדות הבקרה, מונעת "מעבר תורים" וכפועל יוצא מונעת תאונות ופקקים ביציאה מהחניון.
שימוש במפרידי נתיבים במפעל
- שבילים להולכי רגל – יצירת שבילים להולכי רגל במפעל והפרדה פיסית שלהם מנתיב הנסיעה ע"י מפריד נתיבים, מצמצמת משמעותית את הסיכון לפגיעה בעובדים הולכי רגל ע"י כלי רכב.
- הסדרת גישה לרמפות פריקה והעמסה – סימון נתיב בולט לגישה לרמפות מאפשר למשאיות להגיע אל המיקום המדוייק ברמפה (מול המחסן הרצוי למשל) בצורה ישרה ולאפשר גישה לכמה שיותר משאיות בו זמנית. אין מצב של שטח רמפה "מבוזבז" כי כל משאית מגיעה בדיוק למקום המיועד לה.
בתמונה למעלה: הפרדת נתיבים בעזרת פסי האטה ועמודים גמישים בקריון קריית ביאליק
תצורות התקנה נפוצות
קיימות שתי תצורות התקנה עיקריות:
- התקנה צמודה של מפרידי נתיבים. בתצורה זו המפרידים עוקבים זה אחרי זה, מפריד חדש מתחיל איפה שהמפריד הקודם מסתיים (כפי שניתן לראות בתמונה בחלקו העליון של הדף). בהתקנה מסוג זה נעשה שימוש במפרידים ממק"ט EQM1207. אפשרות נוספת היא התקנה של יחידה אחת ממק"ט EQM1207, לאחריה עמוד גמיש בגובה 75 או 100 ס"מ, אחריו שוב מעצור חניה ממק"ט EQM1207 וחוזר חלילה.
- התקנה עם מרווחים בין המפרידים – בתצורה זו מושג חיסכון מסויים ע"י שימוש בכמות נתונה של מפרידי נתיבים לצורך כיסוי אורך נתיב גדול יותר. בהתקנה מסוג זה ניתן להוסיף עמודים גמישים בין המפרידים. תצורת התקנה זו מאפשרת גם הצבת שילוט לאורך הנתיב, על גבי העמודים הגמישים.
בתמונה למעלה: התקנה עם מרווחים בין המפרידים ועמודים גמישים לסירוגין. צולם בקניון לב חדרה.