מה הן חמשת נקודות התורפה הבטיחותיות הקיימות בכל חניון וכיצד תטפל בהן מבעוד מועד. קריאה חובה לכל בעל חניון או אחראי חניון.
זה לא משנה אם רק נכנסתם לדירה בבניין חדש, החלטתם לשפץ חניון קיים, אתם בתהליך של תמ"א 38 בבניין שלכם או שהנכם אחראים על חניון ציבורי. אם יש לכם חניון באחריותכם, חשוב מאוד להכיר את נקודות התורפה הבטיחותיות העיקריות בו ואופן הטיפול בהן. לא רבים יודעים זאת אבל החניון הנו איזור מועד לתאונות; הולכי רגל רבים נפגעים מכלי רכב הנעים בחניון, לעיתים פגיעות אנושות, כלי רכב מתנגשים בכלי רכב אחרים וכן בתשתיות החניון. הסיבות לכך נעוצות בעיקר במבנה החניון ובהיעדר אכיפה והתוצאות הנובעות מכן הן רמת בטיחות נמוכה בחניון, ריבוי תאונות ונפגעים מיותרים. החדשות הטובות הן שניתן לטפל במרבית נקודות התורפה במספר אמצעים פשוטים יחסית ובעלויות סבירות.
אז ללא הקדמות נוספות, הנה חמשת נקודות התורפה הבטיחותיות בחניונים והאופן בו תוכלו לטפל בהן ולמנוע תאונות:
שדה ראיה לקוי ו"שטחים מתים"
בעיה חמורה זו נובעת מגאומטריית החניון ומהצפיפות הקיימת בו במטרה למקסם את השטח לצרכי חניה. כמעט בכל צומת בחניון, הנהג אינו יכול לראות את המתרחש בנתיב הניצב לנתיב בו הוא נוסע. כל כניסה לצומת, גם אם קדמה לה עצירה מלאה, מתבצעת מבלי לדעת האם כלי רכב עומד להגיח מנתיב אחר לתוך הצומת. כאשר מחברים סיטואציה זו לבעיה של נהיגה במהירות מופרזת בשטח החניון בה ניגע בסעיף הבא, מתקבל מתכון בטוח לתאונות.
בהקשר זה ראוי ליחד התיחסות נפרדת ליציאה מהחניון אל הרחוב והכביש הציבורי. ברוב המקרים חוצה הרכב בצאתו מהחניון את המדרכה עליה נעים הולכי רגל, רוכבי אופניים, ילדים ועוד. כאן הבעיה הבטיחותית הנובעת משטח מת ללא שדה ראיה חמורה במיוחד; על המדרכה נעה כמות גדולה של הולכי רגל והם לא יכולים לראות ואינם מודעים לאפשרות שכלי רכב יצא מהחניון אל המדרכה ויחצה את נתיב ההליכה שלכם.
הפיתרון: שימוש במראה פנורמית להגדלת שדה הראיה באיזורים בחניון בהם שדה הראיה חסר וכן ביציאה מהחניון. ניתן לקרוא באתר מידע נוסף אודות סוגים של מראות פנורמית והמאפיינים של כל מראה >>
כמובן שחשוב מאוד להציב את המראות במיקום נכון שיאפשר לנהגים להיעזר בהן ויאפשר כיוונון אופטימלי לפי התנאים בשטח. בעתיד יעלה מאמר המרחיב אודות הדרך הנכונה להציב ולכוון מראות פנורמיות.
מהירות נסיעה מופרזת בשטח החניון
מהירות נסיעה מופרזת בשטח החניון היא בעיה מוכרת עמה מתמודדים בעלי ומנהלי חניונים בכל העולם. מהירות נסיעה גבוהה אינה מהווה בעיה בטיחותית בפני עצמה אך היא מהווה זרז ומגבר לגרימת תאונות וחומרתן כתוצאה מבעיות בטיחות קיימות. נהג הנוסע במהירות גבוהה בשטח החניון לא יספיק לעצור במקרה שהולך רגל מתפרץ לכביש מבין כלי רכב חונים. באופן דומה נהג המגיע לצומת עם שדה ראיה מצומצם במהירות גבוהה, יבחין בכלי רכב הנכנס לצומת מנתיב ניצב אך לא יספיק לבלום בזמן, מה שיגרום לתאונה. קיימות אין ספור דוגמאות נוספות לבעיות הבטיחות הנגרמות עקב מהירות נסיעה מופרזת בחניון. גם כאן אנו שמחים להביא חדשות טובות: באמצעות התקנה פשוטה של פסי האטה במספר מיקומים על המיסעה, ניתן להפחית את מהירות הנסיעה של כלי הרכב בחניון ולהגביר את הבטיחות. לחץ כדי לבקר בדף המסביר אודות סוגים של פסי האטה>>
נתיבי נסיעה צרים וחריגה מנתיב הנסיעה
בשל הרצון לחסוך בעלויות הבניה, נדרשים מתכנני חניונים למקסם את המקום בחניון ליצירת מספר מקומות החניה המקסימלי האפשרי למטר חניון בנוי. מי ש"סובל" מכך הן המיסעות (נתיבי הנסיעה) בתוך החניון שרוחבן מצטמצם למינימום. כפועל יוצא מגאומטריה זו כלי רכב הנוסעים בחניון חורגים לעיתים קרובות לנתיב הנגדי, בפרט כאשר כלי רכב בולטים מחניותיהם אל תוך המיסעה – נקודה אשר נרחיב עליה בהמשך. כאשר שני כלי רכב נעים על המיסעה בחניון ומגיעים מכיוונים מנוגדים, אלא אם ייתקיימו כל התנאים שיאפשרו לכל אחד משני הרכבים לשמור באדיקות על נתיב הנסיעה שלו, הם עלולים להתנגש חזיתית. הבעיה מקבלת משנה תוקף במעברים בין קומות החניון, שם בנוסף לנתיב הנסיעה הצר, ישנה עקומה המקשה על הנהגים להתמיד בנתיב שלהם ללא חריגה. לפיכך ישנה חשיבות רבה להפרדת הנתיבים באיזורים מסויימים בחניון ע"י שימוש במפרידי נתיבים. מפריד נתיבים הוא אביזר בטיחות שתפקידו למנוע מכלי רכב הנוסעים בנתיבים נגדיים או מקבילים מלהכנס לנתיב הנסיעה של הרכב השני. בחניונים נהוג להציב מפרידי נתיבים במעברים בין קומות החניון ובתורים לנקודות בהיקורת בכניסה וביציאה מהחניון. לא תמיד ניתן להציב מפריד נתיבים לאורך כל נתיבי הנסיעה כיוון שהדבר עלול לגרום לבעיות בכניסה וביציאה מהחניות ולפגוע בתכלית הבסיסית לשמה נוצר החניון.
התנגשות בקירות ובעמודים בחניון וחניה בולטת לתוך המיסעה
תאונות עצמיות בחניון הן נושא מוכר וכאוב לכל בעל / מנהל חניון. בנוסף לנזק שנגרם לרכב ושלגביו מעלה בעל הרכב לא פעם טענות כלפי החניון, ישנו גם נזק הנגרם לחניון עצמו: עמודים קונסטרוקטיביים, קירות, צנרת ותשתיות נוספות. מרבית התאונות העצמיות מתרחשות בעת הכניסה למקום החניה: הנהג נכנס לחניה בסיבוב ברדיוס קטן מידי ומשפשף את דלתות הרכב כנגד אחד מעמודי החניון. אפשרות נוספת היא רדיוס כניסה גדול מידי ופגיעה עם פינת הרכב בעמוד. נקודת תורפה בטיחותית נוספת מתקיימת בעת שהרכב נמצא בולו בחניה וצריך לעצור כדי לא לפגוע בקיר. אם הנהג לא העריך את המרחק מהקיר כראוי יקרו אחד משתי אפשרויות: או שנפגע בקיר עם פגוש הרכב או שהחניה תהיה רחוקה מידי מהקיר והרכב יבלוט אל תוך המיסעה – דבר המהווה סיכון בטיחותי בפני עצמו.
הבעיה הראשונה של התנגשות בעמודי החניון ניתנת לפיתרון ע"י התקנה של מגיני פינות סופגי אנרגיה על פינות העמודים בחניון. מגיני הפינות עושים 2 פעולות: סופגים חלק מסויים מאנרגיית ההתנגשות בעמוד ומקטינים את הנזק וכן מסמנים לנהג ע"י מחזירי אור גדולים ומאוד בולטים את פינות העמוד כל שהוא יתקשה לפספס אותן. חשוב להבהיר כי מגיני פינות אינם סופגים את כל אנגריית ההתנגשות ולא ימנעו נזק במקרה של התנגשות בעצם קשיח.
הבעיה השניה של התנגשות בקיר החניון זוכה למענה ושוט ומפתיע ביעילותו בדמות מעצור חניה. מעצור החניה הוא יחידה מאסיבית באורך כ 1.83 מטר העשויה מגומי עמיד והמעוגנת לרצפת החניון באמצעות מספר ברגים. מיקום מעצור החניה בדיוק בקו בו אמורים גלגלי הרכב לעצור בעת כניסה מלאה לחניה יגרום לרכב לעצור כל פעם בנקודה זו בדיוק וימנע ממנו להתקדם לעבר פגיעה בקיר החניון. מעצור החניה מסמך לנהג את מקום החניה המדוייק עבורו ונהג שיתקדם עד למגע עם מעצור החניה לא יבלוט עם רכבו לתוך המיסעה. בקר כאן למידע אודות מעצורי חניה>>
נסיעה נגד כיוון התנועה
אין צורך להכביר מילים על הסיכון בנסיעה נגד כיוון התנועה, בפרט כאשר מדובר בחניון צפוף, עמוס ובעל שדה ראיה מצומצם. אחד המצבים הנפוצים בהם מתרחשת נסיעה נגד הכיוון הוא כאשר נהג מתגנב לתוך החניון דרך פתח היציאה, מבלי לשים לב שמדובר ביציאה ולא בכניסה. תופעה זו מתרחשת גם כאשר יש מחסום. גם לבעיה זו ניתן פיתרון יעיל מאוד של מחסום דוקרנים. המחסום מאפשר נסיעה בכיוון אחד בלבד ויעצור כלי רכב שינסה לנוע נגד הכיוון שנקבע מראש. מחסום דוקרנים עשוי מתכת ומכיל בסיס וחלק עם דוקרנים הנע על ציר. כאשר רכב נוסע בכיוון הנסיעה הרצוי ועולה על המחסום, הדוקרנים מתקפלים והוא יכול להמשיך בנסיעה. במקרה שהרכב נע בניגוד לכיוון הנסיעה המותר ועולה על המחסום, הדוקרנים לא יתקפלו וינקבו את צמיגי הרכב. בשל הפעולה האגרסיבית של מוצר זה מומלץ מאוד להתקין שלטי אזהרה המתריעים בפני הנהג על קיום המחסום. למידע נוסף אודות מחסום דוקרנים >>
חשוב להבהיר כי לכל חניון מאפיינים הייחודיים לו ואין "פתרון בית ספר" גורף לכל החניונים. יחד עם זאת, הנקודות שהזכרנו בסקירה מהוות את המחנה המשותף הרחב ביותר לבעיות בטיחות בחניונים ואם יש לכם חניון ועוד לא מצאתם את הזמן או התקציב להסדיר את נושא הבטיחות בו, סביר מאוד להניח שלפחות 4 מתוך 5 נקודות התורפה הבטיחותיות שסקרנו, קיימות בחניון שלכם במידה כזו או אחרת.
לחברת א.ו.ש אביזרי בטיחות ניסיון רב בהסדרת אמצעים לשיפור הבטיחות בחניונים של בתי מגורים, מרכזי מסחר, משרדים ועוד. החברה מעמידה לרשות לקוחותיה מגוון רחב של אביזרי בטיחות לחניון כמו גם למפעלים ולסביבה עירונית ומאפשרת תפירת פיתרון מתאים לפי צרכי החניון ומאפייניו.
למידע נוסף ולהזמנות ניתן לפנות אלינו בטלפון : 077-4452574