בחירת המיקום המדוייק להתקנת המראה הפנורמית, שימוש בעצמים הקיימים במקום והתמודדות עם אילוצים בשטח
בפרק הקודם במדריך אותו תכלו לקרוא כאן עסקנו בבחירת המיקום (לוקיישן) בחניון, במפעל או בצומת בו קיים שדה ראיה לקוי ובו נרצה להתקין מראה להגדלת שדה הראיה. בפרק זה נעסוק בבחירת המיקום המדוייק בו תוצב המראה ודרכי התמודדות עם אילוצים המוכתבים ע"י הגאומטריה הייחודית של אותו מבנה או דרך.
אז איתרתם את המקומות (לוקיישנים) בחניון, במפעל או בדרך בהם אתם מעוניינים להציב מראה פנורמית להגדלת שדה הראיה. עתה יש למצוא את המיקום המדוייק של המראה באותו לוקיישן בו יש להציב את המראה הפנורמית כדי שכל הנהגים והולכי הרגל יקבלו את שדה הראיה הגדול והיעיל ביותר האפשרי מבחינה בטיחותית. מראות פנורמיות נועדו, בסופו של יום, להגביר את הבטיחות ולמנוע תאונות ולא סתם הן נקראות בשם מראות בטיחות. אך הן מסוגלות לבצע את תפקידן ולהפיק תועלת רק אם הן מוצבות במקום שמאפשר לראות אותן בקלות, הן מכוונות כראוי ומשקפות לנהג את האיזור אותו עליו לראות.
ראשית כל חשוב להדגיש שאין כאן “פיתרון בית ספר” אחד שנכון לכל מקום. לכל מבנה הגאומטריה הייחודית לו והאילוצים הייחודיים לו. על כן חשוב לבחון ולהתאים את מיקום המראה הפנורמית בשטח לפני שמתקינים אותה.
אם לא ניתן למצוא מיקום מתאים למראה הפנורמית שאינו מפריע לתנועה, ואינו מהווה סיכון, עדיך להמנע מהתקנתה ולנסות להסתייע באמצעים אחרים כגון תמרורי אזהרה ואמצעים להאטה התנועה.
ניגע ב 3 מקרים נפוצים:
- יציאה מחניון – על פי רוב ביציאה מחניון הצורך הוא לקבל שדה ראיה על המדרכה לימין ולשמאל וכן על הכביש. נבהיר בהזדמנות זו שכדי לקבל שדה ראהי לשני כיוונים (כמו בצומת T למשל) נדרשות 2 מראות פנורמיות ולא ניתן להסתפק במראה אחת כפי שרבים סוברים בטעות. הצבת 2 מראות מעברו השני של הכביש, במידה שהכביש לא רחב מידי והמראה אינה רחוקה מידי, תעשה את העבודה היטב אך היא בעייתית כיוון שנדרשים לעיתים הסכמה של בעל השטח או אישור עירייה. לפיכך רצוי לנסות ולהיעזר באלמנטים שקימים ביציאה מהחניון. אם ישנה חומה, נתקין את המראה על החומה. כשאין חומה או קיר, תיבחן אפשרות להתקנת עמוד 3" עליו תוצב המראה. יש לשים לב שהעמוד עצמו אינו הופך למכשול ולסיכון בטיחותי. בעתיד ניגע בהרחבה בסוגי התושבות הנדרשות לכל סוג התקנה.
- צומת בתוך החניון – צמתים בתוך החניון בדרך כלל מרכזים 3 נתיבי תנועה ויוצרים צומת T. בצמתים אלה יש להציב 2 מראות, אחת לכל כיוון נסיעה (רגל->נתיב ימין, רגל-> נתיב שמאל). ניתן להתקין את שתי המראות הפנורמיות על הקיר הנגדי לרגל (של ה T) אך חשוב מאוד לוודא שהן אינן בולטות ומפריעות לתנועה ואינן מהוות סיכון לכלי הרכב הנעים. אפשרות נוספת היא חיבור המראות מהתקרה, מעל לגובה כלי הרכב. במידה ששתי האופציות אינן ישימות עדיף לוותר מאשר להתקין את המראות הפנורמיות באופן בולט שייצור מפגע בטיחותי.
- פניה 90 מעלות בתוך החניון – בדרך כלל המיקום הטוב ביותר למראה פנורמית בפניה 90 מעלות הוא בדיוק בחיבור בין שני הקירות החיצוניים לפניה, בזוית של 45 מעלות אל כל אחד מהנתיבים. באופן זה מתקבל בד"כ שדה הראיה הגדול והנוח ביותר. הבעיה בה נתקלים בד"כ במיקום כזה היא שהתושבת של המראה אינה מגיעה עד לקיר, מה שמחייב להזיז את המראה ממיקומה האופטימלי לכיוון מסויים. בדרך כלל כם לאחר ההזזה לא ניתן להקנות למראה זוית של 45 מעלות בשל תושבת קצרה ויש להסתפק בזוית אחרת, הגדולה מ 45 מעלות ושאינה אופטימלית. מומלץ במקרים כאלה להשתמש בתושבת מאורכת.
אילוצים נפוצים בהתקנת מראה פנורמית
- "אין על מה להתקין" – בהיעדר קיר, חומה או תקרת חניון אליהם ניתן להצמיד את תושבת המראה באופן יציב ובטוח, נתקין עמוד על הרצפה עליו תותקן המראה הפנורמית.
- יציאה מחניון שאין בה על מה להתקין את המראה – ניתן להציב עמוד בצד שני של הכביש – רק באישור עיריה/בעל הקרקע. מחייב שימוש במראה בקוטר 100 ס"מ.
- פניה או צומת בחניון בו אין קיר נגדי להתקנת המראה – רצוי לעשות שימוש בתושבת עמוד לתקרה.
- בתוך חניון, דברים מהתקרה מסתירים (קורות קונסטרוקטיביות, ביוב, חשמל) – יש לבחון אפשרות להתקנת המראה על קיר נגדי א על עמוד קונסטרוקטיבי. יש להשתמש בתושבת עמוד מהתקרה, מחליקים את חבק המראה כלפי מטה על העמוד ומורידים מעט את המראה לכיוון הרצפה. חשוב לשים לב לא לרדת מתחת לגובה המותר בחניון.
- תקרה נמוכה וחלקה התחתון של המראה הפנורמית, גם לאחר הצמדת חלקה העליון לתקרה, עדיין נמוכה ממגבלת הגובה בחניון. יש לבחון מעבר למראה פנורמית בקוטר קטן יותר. למשל: שימוש במראה בקוטר 60 ס"מ במקום מראה בקוטר 80 ס"מ.
- עמוד קונסטרוקטיבי צר שאינו מאפשר חיבור 2 מראות – ניתן להשתמש בתושבת T או להתקין את צמד המראות הפנורמיות עם עמודים מהתקרה.
מספר כללי אצבע בהתקנת מראה פנורמית:
- מיקום המראה צריך להיות כך שהמראה תהיה זמינה לעיני הנהג. אין טעם להתקין את המראה מאוד גבוה או בצד, כיוון שהנהגים לא ישימו לב אליה ולא ייעזרו בה. מאידך חשוב שהמראה לא תרד מתחת למגבלת הגובה המותרת בחניון.
- כאשר מראה מותקנת על חומה ומוטה בניצב לחומה, צידה של המראה פולש לצידה האחר של החומה. יש להקפיד לוודא שחריגה זו אינה יוצרת בעיה או סיכון. במידה שכן, יש לחשוב על פיתרון חליפי.
- אין להתקין מראה פנורמית באופן שהיא חורגת לתוך נתיב הנסיעה באופן שיפריע או יסכן את הנהגים והולכי הרגל.
- בהתקנת מראה פנורמית בפרט מעל נתיב להולכי רגל או מדרכה יש לוודא שלא קיימת סכנה שהולכי רגל יחבטו את ראשם במראה הפנורמית או בתושבת.