כיצד תמנעו כניסת מים לחניון באמצעות שימוש בפסי האטה
פסי האטה נועדו להגביל את מהירות הנסיעה בקטע דרך בו הם מותקנים. זו מטרתם העיקרית והם מבצעים אותה ביעילות. פסי האטה מתאפיינים בעמידות גבוהה ובמספר רב של חורים לעיגון וזאת על מנת לבצע את תפקידם בתנאים הקשים אליהם יועדו. ניתן להנות מתכונותיהם של פסי ההאטה למספר שימושים נוספים:
- כמגן קיר להגנה על קירות וחומות, בעיקר בכניסה לחניה ובחניונים בהם שטח התימרון מוגבל.
- כרמפה על מנת לסייע לכלי רכב לטפס על אבן שפה.
- חיפוי מעל תפרי התפשטות.
וכן שימושים נוספים, בהתאם לצרכים בשטח.
פסי האטה בשימוש מקובלאחד השימושים המעניינים של פסי האטה הוא למניעת כניסת מים לחניון והסטת זרימת מים. מידי חורף, עם בוא הגשמים, מוצפים חניונים רבים ברחבי הארץ כתוצאה מגלישת מים מבחוץ אל תוך החניון. לעיתים הוספת פס האטה אשר בולם את זרימת המים ומסיט את המים למקום אחר, יעשה את כל ההבדל בין חניון מוצף לחניון יבש ונקי.
הבהרה: פסי האטה לא נועדו לסכירת מים ואינם אטומים ב 100%. באמצעות התקנה נכונה ניתן לצמצם את כמות המים שתידלוף מבעד לפס ההאטה אולם היות שכלי רכב עוברים מעל פס ההאטה, חומרי האיטום מתרופפים עם הזמן ומאפשרים מעבר של יותר מים. שימוש בפס האטה למניעת כניסת מים לחניון צריך להתבצע לאחר שמוצו האפשרויות האחרות כגון ניקוי תעלות הניקוז והסדרת שיפועי המים בכניסה לחניון.
באיזה פס האטה להשתמש למניעת כניסת מים לחניון?
בעיקרון, פסי האטה מפלסטיק נחשבים לעמידים לאורך זמן ולמשקלים גבוהים, אולם בצד יתרונות לא מבוטלים אלה, ישנם לפסים אלה חסרונות כאשר המדובר במניעת כניסת מים לחניון: קשיחות מבנית ואי התאמת הפס לתוואי הרצפה, שטח פנים קטן יחסית הבא במגע ישיר עם הרצפה, חוליות קצרות (לרוב 33 ס"מ).
לעומתם, פסי האטה מגומי הם הבחירה הטבעית למניעת כניסת מים:
• ניתן למצוא יחידות באורך 1 מטר או 50 ס"מ ובכך לצמצם את מספר מעברי המים בין החוליות.
• תחתית הפס מלאה (לא בנויה בצורת כוורת כמו בפסי הפלסטיק) ועל כן ישנו שטח פנים נרחב להצמדה ואיטום.
• פס האטה מגומי מתאים את עצמו לצורת הרצפה ולא יוצר מרווחים גדולים מידי בין הרצפה לגוף הפס.
היכן למקם את פס ההאטה לסכירת המים?
ראשית יש לאתר את מקור הבעיה. אם הבעיה היא שתעלות הניקוז של החניון סתומות, התקנת פס האטה שיעצור את המים תיתן פיתרון למספר דקות גשם בלבד. לאחר מכן מפלס המים יטפס מעל לפס ההאטה והמים יזרמו ויציפו את החניון.
לעיתים, מים מהרחוב גולשים לתוך החניון ומציפים אותו. כאן פס ההאטה יוכל להועיל ע"י הרחקת והסטת המים מפתח החניון אל מורד הרחוב או אל פתח הניקוז הקרוב. מי הגשם לא ילכדו בשיפוע (המשפך) המוביל לכניסה לחניון ולא יציפו את החניון.
כאשר ישנם שיפועים שגויים בחניון והמים נאספים בנקודה נמוכה בה אין פתח ניקוז במקום לזרום אל פתח הניקוז. במקרה שכזה, התקנת פס האטה במיקום הנכון"תפצה" על השיפועים השגויים ולא תאפשר זרימת מים אל נקודה נמוכה בה אין פתח ניקוז.
חובה שלמים הנעצרים ע"י פס ההאטה תהיה נקודה אליה נוכלו לזרום ולהתנקז. אין להציב פסי האטה באופן שייצור שלוליות בחניון.
חשוב לא לשכוח שפס ההאטה למניעת כניסת מים לחניון הוא גם… פס האטה ועל כן רצוי להקפיד על כללי האצבע שריכזנו במאמר העוסק במיקום פסי ההאטה.
דגש – לא לייצר מכשול
לא תמיד ניתן להתקין פס האטה למניעת כניסה מים לחניון. לעיתים, הצבת הפס במקום הנכון מבחינת מניעת זרימת המים , מייצרת מכשול לכלי רכב, מפתיעה את הנהג או עלולה לגרום לו לאובדן שליטה ברכב. בעת התקנת פסי האטה למניעת ולהסטת זרימת מים, חשוב לשקול היטב את כל השיקולים ובפרט את השפעת הפס על משתמשי החניון.
איטום
כדי להגביר את אטימות הפס ניתן להשתמש בחומרי אטימה כגון סיליקון, סופר 7 , זפת קרה או דבק בוטילי. כאמור, האיטום אינו הרמטי וכמות מסויימת של מים תעבור דרך הפס; בין חיבורי החוליות ובין גוף הפס לרצפת החניון. עם הזמן ועם התמשכות השימוש, האטימה תחל להתרופף, בפרט זו המצויה בין החוליות.
יש לבדוק כי חומר האיטום בו בחרנו נקשר היטב לרצפת החניון (בטון / אספלט / אבן משתלבת) ובמידת הצורך יש להשתמש בפרימר.
גובה הפס
ככל שפס ההאטה יהיה גבוה יותר כך יוכל לאצור כמות רבה יותר של מים. יחד עם זאת יש לזכור שפס האטה גבוה מהווה מכשול גבוה לכלי הרכב על כל המשתמע מכך.